Hør i videoen udviklingssygeplejerske Rikke Mikkelsen fra Hjerte-Lunge-Karkirurgisk afdeling på Aarhus Universitetshospital fortælle om deres erfaringer med at tage ejerskab i praksis på den digitale kommunikation til patienten - og at kunne ændre på den fra dag til dag.
Indholdet i den digitale forløbsguide, måske en video med en læge, der fra operationsstuen kort informerer om patientens forestående operation, kan tilgås flere gange af patienten. Det er indhold som patienten bruger til at skabe overblik og sammenhæng i forløbet, hvilket er med til at skabe tryghed, når man er syg. Det sundhedsfaglige personale udvikler og udgiver indholdet helt selv med få simple redskaber, som de har på afdelingen; det er en fordel, at de udvikler indholdet, fordi de ved bedst, og så er de vante til at tale med patienter - så at de gør det på video, det er blot et andet medie.
Udover, hvad Rikke Mikkelsen nævner af grund til at ændre i en patientinformationen, kan en anden grund være en ny indsigt i, at informationen ikke er relevant for patienten i den grad, man troede. Via Emento-platformen kan det sundhedsfaglige personale se, hvor meget en video eksempelvis ses af deres patienter. Du kan også lave spørgeskemaer og opnå en umiddelbar feedback fra patienterne om deres tilfredshed med forløbsguidens indhold.
100 % kontrol over patientkommunikation betyder altså, at afdelingen administrer al indhold selv og kan ændre det fra dag til dag, så patienterne får den straks.
Hør mere om, hvilke få digitale værktøjer, du skal lære at bruge på afdelingen for at komme igang. Kontakt Kunde- og Leverancechef Trine Hynkemejer: