Sygeplejerske: ”Det går hurtigere, fordi patienterne ved mere”

På Hjerte- Lunge- og Karkirurgisk afdeling, AUH, får patienterne tilbudt en app med en digital forløbsguide, når de skal have en tragtbrystoperation eller en barrefjernelse. Derfor møder de op forberedt, håndterer den smertefulde operation og rekonvalescens bedre og føler sig tryggere under forløbene. En sygeplejerske fortæller, at appen letter hendes arbejde og frigiver tid til andre patienter.

”Appen er supergod og forståelig. Videoerne gør det nemmere at forstå og følge med i,”

siger en af de tragtbryst-patienter, som har fået en app med en digital forløbsguide fra Hjerte- Lunge- og Karkirurgisk afdeling, Aarhus Universitetshospital. Den digitale forløbsguide er bygget af afdelingens ansatte på en platform fra Emento. En stor del af styrken er, at f.eks. alle videoer er med en sundhedsbehandler fra afdelingen, og det giver en uundværlig genkendelighed, som øger tryghed.

”Det var ret sjovt, at ham lægen, der opererede mig, var den samme som ham på videoen. Det var rart med nogle videoer. Det gav et bedre indtryk, fordi du kan sagtens sidde og læse en masse papirer, men hvordan er det i virkeligheden?”

siger Casper, der har fået en tragtbrystoperation.

På Hjerte, Lunge, Karkirurgisk afdeling på Aarhus Universitetshospital er den digitale forløbsguide tidsbesparende. Før brugte tragtbrystpatienter op til 4 timer på transport, fremmøde etc. Personalet blev afbrudt flere gange og brugte knap 1 time. Nu besvares spørgsmål ang. bl.a. sår og heling på 30 minutter for patient og 15 minutter for personale. Medicintjek og justering forgår via appen. Før afbrød det personalet 4 gange. Med appen undgås misforståelser og forstyrrelser.

Kilde: Hjerte- Lunge- og Karkirurgisk afdeling, AUH

Patienter får hjælp til selvhjælp Citaterne er fra en evaluering på 88 patienter oprettet til tragtbrystoperation (pectus) og 86 patientforløb oprettet til fjernelse af pectusbarre. Overordnet resultat af evalueringen er, at mellem 93-96% ser velkomstbeskeden i appen, og at knap 70% er aktive eller middel aktive i forhold til at interagere med indholdet i appen. En operation for tragtbryst er en smertefuld operation, og patienterne i evalueringen fortæller, at videoerne med klare visninger af, hvordan operationen foregår, hvilket udstyr som bruges, og hvordan tiden er efter operationen, har gjort det lettere for dem at forberede sig på bl.a. smerterne, og hvordan sår og heling skal se ud. Ifølge sundhedspersonalet fra Hjerte- Lunge- og Karkirurgisk afdeling er det deres oplevelse, at de digitale forløbsguides giver tryggere patienter. ”Patienterne får helt konkret hjælp til selvhjælp,” fremgår det af evalueringen.

Mere tid til flere patienter Sygeplejerskerne på afdelingen fortæller, at de kan mærke forskel på patienter, der har fået en digital forløbsguide, da de er bedre forberedte end de patienter, der ikke har. Det gør patienterne i stand til forstå præ-operative samtaler hurtigere, og dermed spares der tid, som kan bruges på andre patienter på afdelingen.

”De (patienterne) er informerede, når de har brugt appen, så jeg ikke skal bruge tid på at forklare dem, så kan jeg næsten undvære min kommunikation til dem.. Generelt synes jeg, det er lettere at tage imod dem. Fordi de har en viden om, hvad de går ind til,”

fortæller Jonna, der er en af de sygeplejersker, som modtager pectus-patienterne til indlæggelse.

”Det er sjældent, jeg kun har pectuspatienter, så har jeg nogle cancerpatienter, eller nogle med en sværere diagnose og flere sygdomme med, som jeg kan bruge mere tid på, så den [ekstra tid] får de, i forhold til det ikke tager så lang tid for dem, der skal opereres for pectus,”

siger Jonna.

App frigiver tid for patient og personale Patienter, som opereres for tragtbryst, er oftest helt unge mænd, og Hjerte- Lunge- og Karkirurgisk afdeling har tidligere oplevet, at det kan være svært at få patienterne til at læse informationsmaterialet og møde forberedte op til operationen. Men Jonna oplever, at den digitale forløbsguide gør en stor forskel her:

”Når jeg snakker med nogle, der har været gode til at se, hvad der skal foregå næste dag i forløbet, så er samtalen mellem mig og selve patienten bedre, fordi de har en forståelse for, hvad der er, jeg snakker om.”

Der er en track-funktion i appen, hvor personalet kan følge med i, om patienten har set materialet i den digitale forløbsguide. Det gør det muligt for afdelingen at nudge de unge patienter, hvis de kan se, at patienten ikke har læst eller set noget om forløbet.

”Blot én enkelt besked kan skubbes til patienterne, så de rent faktisk bliver forberedt på operationen,”

står der i rapporten. Beskeder kan også sendes fra patienterne til afdelingen, og det hjælper mange til at være mere rolige og trygge, fordi de hurtigt kan få afklaret, om deres heling går den rigtige vej. Med den digitale forløbsguide foregår kontakten struktureret, trygt og tidsbesparende for begge parter, da patienterne kan sende en besked i det øjeblik, de oplever en nervøsitet. De kan vedhæfte billeder til deres spørgsmål, og personalet kan planlægge og afsætte tid til at svare. Det frigiver tid fra telefonkonsultationer for både personale og patient, da dagen kan planlægges bedre. Før den digitale forløbsguide skulle patienterne ringe ind og få kontakt til den rette fra personalegruppen, ligesom patienterne ofte måtte planlægge at komme forbi afdelingen, hvis de f.eks. var i tvivl om sårheling, hævelse og rødme. Det tog mange gange en halv dag for patienterne, som de skulle tage fri til. Nu bruger personalet cirka 15 minutter på at svare på beskederne, hvilket sundhedsbehandlerne oplever som en stor fordel fra tidligere, hvor de ofte blev afbrudt mange gange i arbejdet og derudover brugte 45 minutter på opgaven. Ligesom patientens tid og heling respekteres, da det ofte tager færre end 30 minutter at sende besked og billeder, samt at dette kan tilpasses patientens dagligdag og gøres, når der er tid og mulighed for det.

Allan Juhl
Allan Juhl
CEO

Vil du vide mere?

Du er meget velkommen til at kontakte Allan Juhl, hvis du vil høre mere eller booke en demo

Email: allan@emento.dk

Tilbage til case studies