BBU rammesætter forløb for borgeren med Forløbsguiden

Hvornår er det blot en dialog, og hvornår er det et forløb? Ved hjælp af Forløbsguiden er det blevet muligt for Borgercenter Børn og Unge (BBU) i Københavns Kommune at konkretisere over for borgerne, hvilket tilbud, de er blevet en del af. Det resulterer i mere målrettede indsatser.

Tidligere: Som en del af en anonym maskine.

Det er Line Rosenørn Engels, specialkonsulent i BBU, erfaring, at det tidligere har været vanskeligt for borgere at forstå, hvilken indsats der skulle hjælpe dem videre i deres opvækst eller forældreskab. Problemet var, at forløbet var uhåndgribeligt og for generisk. 

Ved brugen af Forløbsguiden, forklarer Line Rosenørn Engel, at:

“Du er ikke bare kommet ind i maskinen her, hvor du får en eller anden paragraf”

Hør Line Rosenørn Engel sætte ord på, hvordan borgerforløbene i Forløbsguiden er med til at fortælle om BBU’s tilbud.

Et forløb er den rigtige information på det rigtige tidspunkt

Borgeren der modtager en forløbsguide fra BBU, downloader den på sin telefon via Emento appen. Forløbet indeholder den relevante og individualiserede information, støtte og vejledning, som den enkelte borger har brug for - det kunne være et ADHD-forløb. 

Al indhold er struktureret over tid og kogt ned til små videoer, billeder eller tekster. Den tidslige dimension har afgørende betydning for borgerens motivation for at modtage, forstå og huske indholdet. På den måde, kan BBU løbende holde borgeren til ilden - og ikke kun, når der er samtaler. Når BBU guider borgerne igennem forløbet, hjælpes de og deres pårørende til at samarbejde, møde op til aftaler og huske planer. 

Line Rosenørn Engel deler her overvejelserne med at bygge et forløb på Forløbsguide-platformen.

Tryggere og mere velforberedte borgere fører til effektive indsatser

  • 38 % færre aflysninger

  • 29 % færre udeblivelse

Samt en øget behandlingseffekt:

  • Kontaktperson-forløb er forkortet med 1,5 måned

  • Supplerende psyk-behandling er blevet forkortet med 1 måned

Ovenstående tal stammer fra kunde ved Emento 

Forløbsguiden fra Emento

  • En platform, hvor medarbejderne selv bygger forløbguides til borgere, f.eks et Råd- og Vejledningsforløb eller et Familiebehandlingsforløb 

  • En forløbsguide vejleder, informerer og støtter borgeren undervejs i forløbet og giver overblik over aftaler, planer, mm.

  • Beskedfunktionen tillader en sikker og direkte dialog mellem borger og f.eks. kontaktperson

Allan Juhl
Allan Juhl
CEO

Vil du vide mere?

Du er meget velkommen til at kontakte Allan Juhl, hvis du vil høre mere eller booke en demo

Email: allan@emento.dk

Tilbage til case studies