Aarhusiansk startup opruster til vækst med markant profil i spidsen

Fra venstre (i stolen) Mikkel Bech, partner, bagerst Allan Juhl, Adm. Direktør, til højre Klaus veng, COO.

Emento har, med sine Aarhusianske rødder, siden 2015 knoklet for at skabe en bedre dialog mellem borgere og det offentlige. Med tre års erfaring i bagagen, er Emento nu klar til at tage springet og levere skræddersyede, digitale kommunikationsforløb til hospitaler, kommuner og andre offentlige aktører. Til at løse den opgave har de hentet en ny direktør med mange års erfaring fra sundhedsvæsenet i ind- og udland.

Når der tikker et brev ind i E-boks, er det lig med uoverskuelig læsning for rigtig mange danskere. Det skal være slut nu, hvis det står til den Aarhusianske startup virksomhed Emento. Siden 2015 har de gennem Offentlige Private Innovationsaftaler (OPI) oparbejdet et stort kendskab til forskellige typer behandlingsforløb gennem OPI-samarbejder med flere offentlige institutioner. Efter godt tre års hårdt arbejde med hyppige iterationer og brugerinvolvering er Aarhus-virksomheden nu klar med en ny, digital brugerflade, der skal guide borgere i offentlige forløb. Med det er Emento klar til at tage næste, store skridt mod vækst.

Til at bane vejen for vækst har Emento ansat Allan Juhl, tidligere direktør for Sundhed i KPMG Danmark. Han kommer med en mangeårig erfaring fra både det danske og internationale sundhedsvæsen. Fremover vil han indgå som den ene part i en to-mands-direktion med Klaus Veng, COO i Emento. En opgave den nye, erfarne herre for bordenden ser frem til:

“Jeg har et rigtig godt kendskab til, hvad der rør sig på sundhedsområdet. Det vi kan tilbyde i Emento er unikt, og jeg kan se et stort potentiale og behov for vores leveranceprodukter til gavn for patienter og sundhedsvæsen samt borgere og de offentlige sagsbehandlingsforløb. Det handler om god dialog og formidling i øjenhøjde. Derfor ser jeg meget frem til at bidrage til yderligere professionalisering af Emento og skabe en virksomhed i vækst,” fortæller Allan Juhl, Adm. direktør i Emento fra 1. juni.

TRE ÅRS ERFARING FRA FELTEN

Med patienten i centrum er Ementos digitale brugerflade blevet testet og videreudviklet flere steder i landet. På Aarhus Universitetshospital (AUH) har patienter såvel som klinikere på Hjerte,- Lunge og Karkirurgisk Afdeling, Efterfødselsklinikken og Jordemoderpraksis stor glæde af de digitale forløb i Emento app’en.

På Nordsjællands Hospital i Hillerød tilbyder de ligeledes forløb til patienter, der skal have opereret knæ eller skulder på Ortopædkirurgisk Afdeling, samt til patienter der skal igennem en MR- eller CTK-skanning på Billeddiagnostisk Afdeling.

”Det nye hospital i Nordsjælland skal være relevant årtier ud i fremtiden. Vi ønsker at blive et referenceværk for, hvordan man tilbyder den bedst mulige behandling og serviceoplevelse. Derfor skal vi være med helt fremme teknologisk, bl.a. med digitaliserede forløb til patienterne. Vi ser et stort potentiale i den måde Emento arbejder med dialogbaseret kommunikation med løbende inddragelse af slutbrugerne,” forklarer Henrik Schødts, Projektdirektør for Nyt Hospital Nordsjælland.

Det er en central del af Ementos tilgang til produktudvikling at forholde sig spørgende til alt. Derfor er antagelser gang på gang blevet udfordret. Det har resulteret i hyppige iterationer og ændringer i den løsning, der er blevet afprøvet i samarbejde med slutbrugerne. Netop samspillet med slutbrugerne har dannet grundlag for et godt samarbejde mellem Emento og Købehavns Kommune, fortæller Marianne de Lemos, Projektleder, Velfærdsteknologi, Københavns Kommune:

“I Københavns Kommune afprøver vi lige nu Emento på flere misbrugscentre. Her har vi at gøre med mange forskellige typer af borgere. Derfor er det også helt afgørende, at de inddrages i produktudviklingen, for at opnå succes i kommunikationen med dem, og den mulighed har vi fået med Emento.”

UDSIGT TIL MARKANTE OPTIMERINGER

Emento har allerede nu opnået resultater, der bevidner om markante optimeringsmuligheder både ressource- og kr/øre-mæssigt og ikke mindst en øget kvalitet blandt patienter og klinikere i de udvalgte behandlingsforløb.

Erfaringer fra Hjerte,- Lunge og Karkirurgisk Afdeling på AUH viser store optimeringer ved brug af Emento. En opgørelse over tidsforbruget ved en konkret henvendelse fra en patient, ville uden Emento kræve 3 timer og 15 minutters arbejde for klinikerne og 45 minutter for patienten. I det konkrete eksempel skal tillægges, at patienten også skal have fri fra skole/arbejde for at blive undersøg, transporttid og udgifter til- og fra hospitalet plus evt. ventetid.

Med Emento slipper patienten for at møde op på hospitalet. Det resulterer i, at samme henvendelse kun kræver 30 minutters arbejde for klinikerne og blot 15 minutter for patienten. En besparelse i tid på 2 timer og 45 minutter for klinikerne og 30 minutter for patienten foruden at han også slipper for transporttid, fri fra skole/arbejde og ventetid på hospitalet. En tidsbesparelse og øget kvalitet Pernille Brasch Andersen, Sygeplejerske på Hjerte,- Lunge og Karkirurgisk Afdeling ser et stort potentiale i:

“Beskedsystemet i app’en giver os nogle helt nye mulige for at kommunikere med patienten, når det passer ind i vores tidsplan. Så undgår vi at blive forstyrret af alle mulige opkald løbende. Når der tikker en besked ind fra en patient, kan den relevante sygeplejerske, læge eller sekretær give et kvalificeret svar, når der er lidt ro på. Samtidig slipper patienten også for at skulle vente i kø i telefonen,” fortæller Pernille og afslutter:

“Desuden er det nu muligt for patienten at sende et billede af fx sit sår. Det betyder, at vi nu kan rådgive ud fra et billedet i stedet for, at patienten nødvendigvis behøver møde op på hospitalet. Det sparer både patienten og en evt. pårørende tid og penge og de slipper for at skulle tage fri fra skole/arbejde.”

For yderligere information om samarbejdspartnere, produkter, investorer mm. kontakt Emento.

tlf: +45 72 22 70 70
mail: kontakt@emento.dk